Az ember – számítógép interakció története 1. (Bevezetés)


[A bejegyzés Gerhard Erich Mischitz – The History of Human Computer Interaction c. előadásának fordítása, azon belül is az első rész. Azért készül/t, mert a jelek szerint elég kevés ilyen jellegű, magyarul olvasható írás van, vagy ha van, az nincs összegyűjtve, és én meg inkább lefordítom… ; ) Szóval, kedves mindenki, főként pedig ebből vizsgázók/előadók, jó olvasgatást! Ja igen, és elkezdtem fordítani a Library 2.0 Wikipedia cikket. Akinek van kedve, segíthet, a Könyvtár 2.0 alatt találja.
This post is a translating of the paper The History of Human Computer Interaction‘s first part by Gerhard Erich Mischitz, made for studies.]


Az ember-számítógép interakció (Human-Computer Interaction, HCI) azzal foglalkozik, hogy hogyan tervezik, hozzák létre és használják az interaktív számítógépes rendszereket, és a számítógépek hogyan hatnak az egyénre, a szervezetekre és a társadalomra. Ez nem csak az egyszerű használhatóságot jelenti, hanem új interakciós technikákat is, amelyek a felhasználót segítik feladatuk elvégzésében, jobb információhozzáférést és hatékonyabb kommunikációs formákat biztosítva. Ez magában foglalja az be- és kimeneti eszközöket, interakciós technikákat, az információ kérési és megjelentítési módokat, hogy a számítógép műveletei hogyan vannak kontrollálva és követve, és a segítség minden formáját, a dokumentációtól kezdve a képzésig bezárólag. Szintén tartalmazza a tervezéshez, készítéshez, a teszteléshez, valamint a felhasználói interfészek kiértékeléséhez használt eszközöket, és azokat az előírásokat, amelyeket a fejlesztők követtek a felhasználói interfészek megalkotásakor.

A felhasználók magas hatékonyságot és könnyen kiismerhető interfészeket várnak el, és a fejlesztők csak most tudatosították ezeknek kulcsfontosságú szerepét. Felmérések kimutatták, hogy egy tervezési és programozási munkának több, mint 50%-a a felhasználói interfészre megy el. [Myers 92] Az interfész a legnagyobb része a HCI-nek, ugyanis számtalan eset van, amikor katasztrófák történtek amiatt, hogy nem figyeltek eléggé az ember-gép interfészre. Pl. az Aegis követő rendszer bonyolult felhasználói felülete okozta egy iráni utasszállító gép téves leszállását, és a US Stark tehetetlenségét, hogy megmentse az iraki Exocet rakétáktól. [Neumann 91]

Az előadás a HCI fejlődését követi, kezdve Bush memexétől, és leginkább a grafikus felületek és eszközök fejlesztésére koncentrálva.

Még egy kép, szerintem nem kell hozzá magyarázat (vacak, de ez van):

timeline


Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .