Amikor munkába álltam, az egyik feladatom az volt, hogy böngésszek végig minél több külföldi művészeti egyetem könyvtárának honlapját, és összegezzem a tapasztalataimat. Ez megtörtént, és a következő eredményre jutottam. A külföldi egyetemi könyvtárak legelső sorban az egyetemek információs központjai, tudásbázisai, szellemi központjai. A honlapok funkcióit három nagyobb csoportra lehet osztani:
- (Saját) gyűjtemények, avagy repozitóriumok, digitális könyvtárak stb.; (külső) források (linkek, tematikus gyűjtések, adatbázisok, feedgyűjtemények és ezek alapján való hírszolgáltatás stb.).
- Segédletek, tananyagok, használati útmutatók
- információkeresés, -rendezés (pl. könyvtár- és webhasználat)
- egyéb (pl. hogyan írjunk dolgozatot, pályázatot, bibliográfiát)
- tanulmányi élethez kapcsolódó (pl. infó oktatókról, tananyagokról, pályázatokról)
- Kérdezd a könyvtárost!; online ügyintézés (kölcsönzés, hosszabbítás, iratkozás, olvasószolgálat stb.)
Ezeket összevetettem a kész anyaggal (meglévő honlappal), és ebből nekem a következő struktúra állt össze (ez egy kicsit specifikus, egyetemi könyvtárra vonatkozó, de nyilván nem okoz nehézséget átültetni a helyi igényekre) – eléggé triviális dolgokat is leírok, de mindegy, nekem fáradtság, és persze a sorrend sem releváns:
Általános információk
Adatbázisok
- Elérhetőség
- Nyitvatartás
- Beiratkozás, árak
- Könyvtárhasználati szabályzat
- Az egyes menüpontok leírása (nem a tartalom leírása, hanem hogy mire jó)
Szolgáltatások
- Saját könyvtár (ez még jövő, messzi is talán, de az UTCA már jön…)
- Kérdezd a könyvtárost!
Katalógus
Segédanyagok
- Tanulás
- Kutatás
- Könyvtárhasználat
- Webhasználat
Gyűjtemények
- Hallgatói
- Könyvtári
Fontos, hogy egy tartalom több helyre is tartozhat! Nem az a cél, hogy minél kisebb méretű lapot hozzunk létre, hiszen ma már nem számít pár kilobyte, viszont sokkal-sokkal könnyebb megtalálni egy-egy adott tartalmat többféle szempont alapján.
A másik lényeges dolog – ami viszont megtakarít nekünk némi gépelést -, hogy össze-vissza kell linkelni a portált (jó és rossz értelemben egyaránt). Ha megoldjuk a folyamatos tájékoztatást, hogy hol jár az olvasó, nem fog eltévedni. Pl. az adatbázisokhoz be lehet linkelni a segédanyagok vonatkozó részét, a gyűjteményekhez a kapcsolódó tanegységről, oktatóról szóló információt stb. Ez eléggé hosszadalmas munka, de kreatív, úgyhogy élvezetes.
Lehet, sőt valószínű, hogy nem írtam túl sok újat, de hozzátartozik ez is a sorozathoz.
3 hozzászólás a(z) “A papírforma” bejegyzéshez
Legjobban a menüpontok leírása tetszik, tájékoztatni kell a látogatót, hogy ezen a webfelületen mit tud csinálni. Ilyen szinte sehol sincs :(
Egy további lehjetőség kis befektetéssel: a könyvtáról 10 percben.
http://www.bibliothek.uni-augsburg.de/service/benfuehrer/zehn_minuten/
Ó, az már nagyon finom részlet… Még csak nagy vonalakban vázolok, a nagyobb felbontás majd később. Egyébként meg nagyon szép példa arra, hogy az általad említett dolog egyszerre lehet az Általános információknál és a Segédanyagoknál is…