Ez a bejegyzés voltaképpen válaszféle akar lenni a Könyvtárosháza kérdéseire. Tegnap este ugyan valamit írtam, de nem voltam túl beszámítható a fáradtságtól (szerencsére talán annyira nem lett gáz, mint azt reggel először gondoltam). Most igyekszem összeszedni magam, és általánosságban megfogalmazni, az eddigi, nem csak és kifejezetten könyvtári tapasztalataim alapján (ld. web2 stb.).
- Ki foglalkozzon IM-tájékoztatással?
Ki veszi fel a telefont? Ki válaszol az e-mailekre? Ki beszél az olvasóval? Szerintem, azért, mert a technika új, még a feladat nem változik. (Egyébként mivel lehetőség van a hangos beszélgetésekre az IM-eken keresztül, ezért még inkább hasonlít a telefonhoz.)
- Mikor?
A nyitvatartási idő eléggé evidens szerintem…
- Ki adjon választ?
Aki tud… : ) Több szem többet lát. A diplomás könyvtáros azt tudja, hogy hogyan kell válaszolni, és mi alapján. Ez azonban nem azt jelenti, hogy ne tudja akár egy olvasó is a választ rá (ld. információáramlás szabadsága ésatöbbi). Előbb-utóbb pedig szerintem érdemes a leggyakoribb kérdésekből összeállítani egy GyIK-ot vagy wikit, akár belső ill könyvtárközi használatra, közös tudásbázisnak, akár nyilvános hozzáférésű szolgáltatásra. Ez vonatkozik azokra az esetekre is, amikor egyből nincs válasz. Szerintem az teljesen elfogadható, ha a tájékoztató időt kér, és akár e-mailben, akár x idővel később az IM-ben ad választ.
- Statisztika
Mind az Live Messenger, mind a Skype (és a többi IM is…) naplózza a beszélgetéseket, úgyhogy még jobban lehet ezeket regisztrálni, mint a szóbeli / telefonos tájékoztatást. Azonban, mint ezt már a kommentemben említettem, érdemes átgondolni, hogy milyen paraméterek alapján készítünk erről statisztikát. Valami nagyobb fórumon (Katalist / konferencia stb.) le kéne ülni, és ezt megbeszélni az eddigi tapasztalatok alapján. Nem ártana szerintem felvenni a kapcsolatot olyan külföldi könyvtárakkal, ahol ez a rendszer már beváltan működik.
- Pénz
Hát igen, ez mindig necces kérdés. A konkrét példára válaszolva: nem tudom, hogy köteles-e (akár csak erkölcsileg) elküldeni a kérdéses oldalt az olvasónak. Elvileg ott van a könyvtárközi kölcsönzés. De ha már mindenképpen el kell küldeni, akkor szerintem érdemesebb befényképezni, sokkal gyorsabb, könnyebb és könyvbarátabb. Esetleg ha a könyvtár kiadványa (vagy városi vagy bármi), akkor szerintem érdemes elgondolkozni egy digitális helytörténeti könyvtár létrehozásán. Nagy munka (és nyilván sok buktató és ellenségeskedés van benne / fakad belőle), de megéri. Szerintem.
- Marketing
Lehet, hogy naív vagyok, de egyszer ezt írtam. Tartom magam hozzá.
Szóval én erre juttottam. Nem tudom, mennyire használható, de ha csak egy hasznos / értelmes dolgot írtam, annak már örülök : ) Egyébként kíváncsi vagyok nem könyvtáros olvasóim véleményére is… Ti hogy látjátok?
2 hozzászólás a(z) “Kérdések – válaszok” bejegyzéshez
Észrevetted, hogy a Corvinus könyvtára is elérhető IM-en keresztül?
nem sajnos, de kösz, hogy szóltál : ) az a baj, hogy nekem nincs időm folyamatosan nézni a lapokat, de így azért jó ; )