Könyvtárközi kér(d)ések

A könyvtárközi kölcsönzés és a LibInfo problémája között félúton van egy olyan kérdés is, amiről ritkábban lehet hallani, ez pedig a könyvtárközi kérdések megválaszolása. Illetve van egy ilyen fórum, a Katalist, ami gyakorlatilag mindenre használható, csak az eredeti céljára nem.

Igazából a könyvtár.hu oldalára kívánkozik egy olyan, LibInfo-szerű valami, amibe beírom a kérdést, és beikszelem, hogy honnan szeretnék első sorban választ kapni, milyen formában, és ez mennyire sürgős. A rendszer pedig elküldi emailban a kérdést a kijelölt könyvtárak kijelölt munkatársainak, vagy ha ők visszautasítják valamilyen okból, akkor továbbküldi mindenkinek (és ha közben megválaszolják – és a kérdező el is fogadja a választ -, akkor ennek tényét is). Azon kívül, hogy így nagyon pontos célzással lehetne feltenni a kérdéseket és jelentősen felgyorsulhatnának a válaszadások , egy csomó statisztikát lehet ebből is kinyerni:

  • hány kérdés,
  • hány válasz,
  • ki válaszol / ki nem válaszol,
  • mennyi idő alatt válaszol,
  • milyen minőségű válasz (ezt egy sima rate-megoldással lehetne mérni),
  • hány / miért lett továbbküldve (természetesen ha valaki visszautasítja a kérdést, akkor meg kell indokolnia, hogy miért)

Mindezt pedig lehetne szép felületen, statisztika-kimenetekkel (hogy az egyes intézmények hozzácsaphassák a sajátjukéhoz), email, RSS és SMS-értesítésekkel, beépíthető ablakokkal, amit a könyvtárak a saját intranetjükön, IKR-ben kitehetnek, hogy a kollégák egyből onnan kérdezhessenek, nyilvános kérdés- és válasz-adatbázissal stb.

6 thoughts on “Könyvtárközi kér(d)ések”

  1. Kedves Dani! Most értetlenkedem kicsit. Nem értem, milyen kérdésekre gondolsz. Ha arra, hogy ha közös katalógusban nem találsz valamit, és meg szeretnéd kérdezni, kinél lelhető fel, arra ott van egy levelezőlista, a könyvtárköziseké:
    kvtkozi@list.bibl.u-szeged.hu
    -ez nagyon aktív lista, azt tapasztaljuk, hogy a könyvtárközisek szinte versengenek, hogy ki küldje el előbb a kérdésben föltett dokumentumot a kérdező könyvtárosnak!!! Statisztika ugyan nem készül róla tudtommal, de szerintem bizonyos intervallumok végén könnyen összegezhető a dolog. Ami fontosabb: egy-egy könyvtár képet kap más könyvtárak “készségességéről”.
    Ha nem erre gonosz, akkor bocsánat ezerszer, de kérlek, részletesebben írd le, mire is!
    A Katalist-tel kapcsolatban is értetlenkednék, de azt majd esetleg később.

  2. Az általad írtakhoz hasonló tájékoztató-szolgáltatáson törjük már egy ideje a fejünket – ha jól rémlik, jó másfél évvel ezelőtt erről együtt is gondolkodtunk már erről. Mindenesetre még mindig tervben van a dolog, az NWS-en fel is vetettük, hogy a közeljövő fejlesztéseinek a része lehetne egy ilyen rendszer. A mi ötletünk lényegében a Libinfo nyílttá és interaktívabbá tétele. Nem csak a könyvtárosok válaszolhatnak, a korábbi válaszok elérhetőek és visszakereshetőek, információ és presztízs egyben… Az előadás vonatkozó diája: http://docs.google.com/present/view?id=dfd2ktss_56hknzrsfv&start=15

  3. Inkább Karesz találta el, miről beszélek, de még az sem igazán az, amire gondoltam. Kifejezetten egy könyvtárosoknak szóló, belső libinfot képzeltem el, amelyben célzottan tudom lőni a kérdéseket, és a rendszer biztosítja a választ, nem a kollégák jóakarata (amelyben egyébként cseppet sem kételkedem).

  4. De miben más a belső, mint a külső libinfó? A “belső”-séget a kérdések típusa jelzi, s tán ez elég is. Még a nagyonsürgős kérdésekre gondoltunk, valami aktív, frissülő lista, vagy Gtalk integráció keretében vagy ilyesmi (rácsörgés az elletékesre ill. aktív kérdéseket mindenkinek). De ha van ötleted, kérdésed, írj csak.

  5. Majd’ azt írtam először, minek ezt túlbonyolítani. Aztán beláttam, tényleg jól jöhet egy ötletteli, előre kifejlesztett „technika” a könyvtárosoknak.
    Azon gondolkodom, vajon én ennek segítségével mit és kitől szeretnék kérdezni. Persze sokszor van úgy az ember, hogy kérdezne, de nincs mersze : 1. hátha tolakodásnak, udvariatlanságnak tűnne a kollegiális kérdés 2. hátha saját magáról állítana ki rossz bizonyítványt, hogy még azt sem tudja. És fordítva: gondolnék-e magam is ilyent egy-egy (lehet, hogy éppen fölöslegesen sok???) átpasszoltnak tűnő referenszkérdés kapcsán….
    Mert persze elsősorban az általam/általunk (belső konzultáció után) meg nem válaszolt referenszkérdéseket tenném föl mondjuk szakkönyvtárosoknak. (De azért az sem mindegy ám, kihez ér oda a kérdés…) Feldolgozó könyvtárosként munka közben sokszor lenne ingerenciám megbeszélni, véleményt alkotni egy-egy szakjelzet- vagy tárgyszóalkotásról, többkötetes mű leírásáról, megkérdezni, hogy is helyesebb. De erre lenni kellene a leendő MOKKÁ-ban egy interaktív lehetőségnek, amit javasoltam is a hozzászólásomban, sajnos, csak a blogban.
    Tőletek is sokszor kérdeztem volna (még többet): tudtok-e ilyen és ilyen könyvtári munkához alkalmazható szoftverről, hogy is kell alkalmazni valamilyen K2-es technikát, mit jelent (az internetszlenghez tartozó) ez vagy az stb.
    És Ti például mit kérdeznétek???????????

Hozzászólás