A papírforma

Amikor munkába álltam, az egyik feladatom az volt, hogy böngésszek végig minél több külföldi művészeti egyetem könyvtárának honlapját, és összegezzem a tapasztalataimat. Ez megtörtént, és a következő eredményre jutottam. A külföldi egyetemi könyvtárak legelső sorban az egyetemek információs központjai, tudásbázisai, szellemi központjai. A honlapok funkcióit három nagyobb csoportra lehet osztani:

  1. (Saját) gyűjtemények, avagy repozitóriumok, digitális könyvtárak stb.; (külső) források (linkek, tematikus gyűjtések, adatbázisok, feedgyűjtemények és ezek alapján való hírszolgáltatás stb.).
  2. Segédletek, tananyagok, használati útmutatók
    • információkeresés, -rendezés (pl. könyvtár- és webhasználat)
    • egyéb (pl. hogyan írjunk dolgozatot, pályázatot, bibliográfiát)
    • tanulmányi élethez kapcsolódó (pl. infó oktatókról, tananyagokról, pályázatokról)
  3. Kérdezd a könyvtárost!; online ügyintézés (kölcsönzés, hosszabbítás, iratkozás, olvasószolgálat stb.)

Ezeket összevetettem a kész anyaggal (meglévő honlappal), és ebből nekem a következő struktúra állt össze (ez egy kicsit specifikus, egyetemi könyvtárra vonatkozó, de nyilván nem okoz nehézséget átültetni a helyi igényekre) – eléggé triviális dolgokat is leírok, de mindegy, nekem fáradtság, és persze a sorrend sem releváns:

Általános információk

Adatbázisok

  • Elérhetőség
  • Nyitvatartás
  • Beiratkozás, árak
  • Könyvtárhasználati szabályzat
  • Az egyes menüpontok leírása (nem a tartalom leírása, hanem hogy mire jó)

Szolgáltatások

  • Saját könyvtár (ez még jövő, messzi is talán, de az UTCA már jön…)
  • Kérdezd a könyvtárost!

Katalógus

Segédanyagok

  • Tanulás
  • Kutatás
  • Könyvtárhasználat
  • Webhasználat

Gyűjtemények

  • Hallgatói
  • Könyvtári

Fontos, hogy egy tartalom több helyre is tartozhat! Nem az a cél, hogy minél kisebb méretű lapot hozzunk létre, hiszen ma már nem számít pár kilobyte, viszont sokkal-sokkal könnyebb megtalálni egy-egy adott tartalmat többféle szempont alapján.

A másik lényeges dolog – ami viszont megtakarít nekünk némi gépelést -, hogy össze-vissza kell linkelni a portált (jó és rossz értelemben egyaránt). Ha megoldjuk a folyamatos tájékoztatást, hogy hol jár az olvasó, nem fog eltévedni. Pl. az adatbázisokhoz be lehet linkelni a segédanyagok vonatkozó részét, a gyűjteményekhez a kapcsolódó tanegységről, oktatóról szóló információt stb. Ez eléggé hosszadalmas munka, de kreatív, úgyhogy élvezetes.

Lehet, sőt valószínű, hogy nem írtam túl sok újat, de hozzátartozik ez is a sorozathoz.

3 thoughts on “A papírforma”

  1. Legjobban a menüpontok leírása tetszik, tájékoztatni kell a látogatót, hogy ezen a webfelületen mit tud csinálni. Ilyen szinte sehol sincs :(

  2. Ó, az már nagyon finom részlet… Még csak nagy vonalakban vázolok, a nagyobb felbontás majd később. Egyébként meg nagyon szép példa arra, hogy az általad említett dolog egyszerre lehet az Általános információknál és a Segédanyagoknál is…

Hozzászólás