A gyűjteményekhez kapcsolódó közösségek indításának lépései

Szabályok és kötelezettségek

Ez a rész azt mutatja be, hogy melyek az indításhoz nélkülözhetetlen feladatok.

Előkészítő lépések

  • kapcsolat egy jövendő közösséggel
  • a DSpace bemutatása szélesebb körben
  • a DSpace dokumentumok elérhetővé tétele (jogkezelés, munkamenet)
  • közösségi koordinátor kijelölése

A közösség által meghatározott és szolgáltatott elemek

  • közösségi információs oldal és logó
  • elérési jogosultságok gyűjteménye
  • alapértelmezett beküldési metaadat-forma meghatározása
  • gyűjteményi információs oldal és logó
  • teljes munkamenet minden gyűjteményhez (példa táblázat a DSpace.org-ról)
    • a munkamenet részletei minden gyűjteményhez
    • a megbízott emberek listája minden munkafeladathoz (beküldő, lektor, metaadat-szerkesztő, koordinátor)

A DSpace csapat által nyújtott elemek

  • közösségi oldal
  • gyűjtemények oldalai
  • beküldők meghatalmazása
  • hozzáférés felügyelete
  • munkafeladatok engedélyezése
  • képzések


Közösségi környezet létrehozása

A közösséggel való együttműködéshez a DSpace User Support Manager-t vagy egy munkatársat jelöl ki a DSpace munkacsoportból, hogy összegyűjtse a közösségről szóló információkat, és vezesse ezeknek a feltöltését. Ez a következő feladatokat jelenti:

  • készítsen vázlatot a közösség és a DSpace csapat ill. a könyvtár közötti munkaviszonyról (ez nem kötelező, viszont a DSpace.org összeállított egy példa dokumentumot – Memo of Understanding –, amely mintául szolgálhat egy saját dokumentáció összeállításához)
  • közösségi jogosultságok meghatározása – ki küldhet be mit, ki férhet hozzá mihez stb.
  • lista készítése a tanszékekről, kutatókról (ehhez hasznos lehet a DSpace authorizásciós űrlap)
  • közösségi munkafolyamatok és részfeladatok meghatározása (érdemes megtekinteni hozzá a DSpace Workflows prezentációt)
  • a metaadatok és az összeállítandó szótár követelményeinek meghatározása
  • közösségi portál építése, logóval, újdonságokkal, a közösség bemutatásával, linkekkel stb.
  • a közösségi gyűjtemény felépítése

Már létező tartalom feltöltéseNéhány közösség esetében elképelhető, hogy már létező tartalmat kell feltölteni az Első Felhasználói program indításakor. Ilyenkor a következőket kell tenni:

  • a feltöltendő tartalmak és a metaadatok mennyiségének felbecslése
  • a kiválasztott egységekhez metaadatok készítése/konvertálása
  • a kötegelt tartalom és metaadatok feltöltése

A fordítás PDF formátumban is letölthető.

Hozzászólás